De Schrijverij ontstond eigenlijk per ongeluk. Ik was in 2006 op de fiets op weg naar de woonboulevard om tapijt te kopen en kwam toevallig langs de Kamer van Koophandel. Zonder tapijt, maar met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel op zak fietste ik na een kwartiertje weer terug naar huis. Ik ging mijn eigen web-onderneming beginnen. Zo gaan die dingen.
Om eerlijk te zijn lag de kiem voor de Schrijverij al jaren eerder. In 1995 was ik een van de eersten in Nederland met een internet-aansluiting. Volgens de mores van die tijd kreeg je daar ook de mogelijkheid bij om je eigen homepage te beginnen en dat deed je dan.
Ik besloot om op mijn homepage met het klassieke webadres ‘home.xs4all.nl/~arink’ een paar broodje aap-verhalen neer te zetten die ik kende. Ik had via zoekmachine AltaVista gezien dat zo’n homepage nog niet bestond.
De acht verhalen die ik op mijn homepage zette, werden tot mijn stomme verbazing door veel mensen gelezen. En een paar keer per week ontving ik via e-mail nieuwe verhalen van lezers. Die zette ik er dan ook maar bij.
Afijn. De verzameling groeide in een paar jaar tijd uit tot een paar honderd verhalen. De homepage was inmiddels vervangen door een heus .nl-adres en nadat Broodjeaap.nl vermeld werd op Startpagina.nl vlogen de bezoekerscijfers door het dak.
De advertentiebanners die ik op de site had staan leverden een leuk bedrag op naast mijn reguliere inkomsten als journalist. Broodjeaap.nl was hobby.
Dat veranderde in 2006 toen ik een tijdje zonder werk zat. Het was een belabberde tijd om journalist te zijn en ik kwam nergens aan de bak. Nadenkend over mijn toekomst besloot ik onderweg naar eerder vermelde woonboulevard om meer websites te maken in een poging om geld te verdienen nu niemand mij wilde aannemen.
Zoals dat dan heet: de rest is geschiedenis. Ik ontdekte al snel dat ik mijn journalistieke kwaliteiten prima kon inzetten bij het maken van informatieve websites. Het aantal websites groeide in de loop der jaren gestaag.
Het netwerk van de Schrijverij telt inmiddels ongeveer 20 websites die ieder jaar ongeveer 40 miljoen pageviews genereren.